torsdag 9 december 2010

Ett framsteg för matte!

Efter 3 dagar utan ridning så hade det börjat att klia i kroppen igen, känns som att det va ett halvår sedan. Men inte så lätt att försöka hålla igång dom nu som man vill. Men i dag åkte barnen till dagis så då passade jag på att åka ut. Ja jag gjorde ett framsteg i dag ang ( ni kanske börjar tröttna på mitt tjat om mina skänkelvikningar men det kommer lite till i dag) om jag har kvar min inner skänkel i normal läge o ej tar tillbaka den så blir det inget tvärning helt åt sidan ett par steg utan hela flyttningen blir med framdelen först yes!!!! hur kan jag ha så svårt för detta men i dag gick det som en dans på rosor till o med i trav. Ja det va härligt att få rida trav kände jag, han har ju en fantastisk trav. Kände mig till o med så säker att jag tog några varv i galopp på volten. Stort leende på läpparna för detta hade jag inte vågat förra året inte pga han utan att jag har varit lite rädd att det skulle hända något om det va lite halt. Min förra häst o jag gick omkull en gång så det har suttit i många år efter det. Men jag va ute efter att få lite bättre rörelse i baken det brukar bli en jätte stor skillnad om han får galoppera lite. kände direkt när vi bröt av till trav igen att han tog i med bakbenen på ett helt annat sätt inget trög här inte. Han va mycket mjukare i höger galoppen har ju oftast lite lättare där. Gjorde även många halter i dag han kan nästan bli lite för lydig ibland ville att han skulle trampa in bakbenen lite mer o gå saktare innan vi skulle göra halt men ibland tog det tvär stopp direkt, o så tittade han lite snett med huvudet bakåt för att säga att det va väl det här du ville va! ha ha ja men du måste lära dig att vänta in mig också. Känner även att nu när han har ett extra driv framåt så går även ryggningen mycket bättre till o med några steg i form, för strax köra upp med huvudet för igen sänka det o trampa på fast bakåt då, har väl att göra med styrka som han inte riktigt har än, men är så himla viktigt att dom har det där drivet framåt innan det blir bra med ryggningen. Ville inte rida för mycket eller kräva på för mycket specielt inte när det är minus grader så han va lite på gränsen på att bli lite svett men skrittade av han länge tror väl kanke det inte är så farligt när det va bara en 3-4 minus grader ute, men samtidigt inte roligt att rida dom precis genomsvetta heller nu, cheenell är bara rakad på halsen som nästan har vuxit ut fast jag har rakat han 3 gånger o jag har aldrig täcke på honom utan brukar vilja släppa ut han nästan direkt så han får röra på sig istället för att stå inne o bli stel men då får man rida där efter också. Har tagit några bilder som ni får se o kolla vilket hovskägg han har, så synd att det försvinner till sommaren är mycket manligt tycker jag:0) Han har blivit mycket mörk i ansiktet o började tänka har han varit sådan innan med i alla vintar han har bott hos mig typ 6 vintrar av 7 o jag har inte lagt märke till det innan ja man har väl blivit lite senil kanske!!!! Oj jag höll visst på att glömma cheenell fick några små nävar med lite kross som va mycket uppskattat en stor blött puss o en klapp på rumpan när han fick gå ut till sina vänner i hagen igen. Sen blir det ridning för hela slanten i helgen, underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar