måndag 2 maj 2011

CHEENELL, MIN RUMPA :)

Nu är det guld o gröna skogar, jag har nåt ett närmare mål i min ridning mot harmonisk ridning med min vän. Har aldrig varit nöjdare över ett ridpass som jag va i dag i helgen började det gå upp för mig hur viktigt det är att ha en rakhäst om hästen ej är rak från början så spelar det nog ingen roll hur mycket du böjer för det blir inte rätt om du inte riktigt ha lyckas samla upp hästen på ytter tygeln först. Ibland när vi kommer till en klurighet så brukar jag först ta igenom det i skritt för då hinner jag oftast korrigera upp det hela sen ta vi trav o ev galopp. Vi gjorde serpentinbågar i dag o oftast så brukar det bli lite vingligt, bogarna brukar sticka iväg om jag då försöker få mer böjning då stickar han ju ännu mer för mig, alltså måste ligga steget före att fånga upp han på ytter sen böjning han gick som en klocka ååå fan att inte jag har fattat det här innan!!?!?! Lika så att vända rätt upp kan bli allt ifrån en ihop knölad häst som biter sig i bogen (ÅÅÅÅ det vill jag inte ha) som ej går fram, eller en häst som jag inte har fått en fin eftergift på som blir alldeles för rak o lång då drar han iväg o jag har inget att säga till om! Testade först i skritt hade han fint eftergiven när vi svängde upp direkt när jag skulle rakställa han då började han vilja dra sig fram o dra sig ur men behöll han rak o ytterst lite ställd åt höger gjorde förhållningar med sättet snabbt samma sak åt vänster o visst han gick fint kvar men han försökte hela tiden att komma undan men han förstod va jag menade o höll sig kvar men han frågade som sagt. Riktigt glad det fick han veta med mycket beröm med långa tyglar en liten stund så då fick han gå o drälla en liten stund. I traven så frågade han lite starkare men höll sig kvar. Så sen har vi ju fortfarande mellan traven kvar men jag är ju ingen mästare i det här så det får vi fortsätta att öva på men det är nog samma visa där att kunna korrigera med sätet, handen så man bibehåller rakheten eftergiften där också. Att man kan ha så här skoj med sin häst han visste att han va duktig i dag det syndes för han sträckte lite extra på sig när jag klappade o berömde sa flera gånger att han va mammas duktiga rumpa!!! Han gjorde två fina höger galoppfattningar från skritten så stor LIPVARNING!! Så jag längtar som attan till tävlingen som är på söndag ska bli spännande....... I morgon får han vila för då ska barnen o jag på cirkus. Får jag säga att jag nog har världens underbaraste fjordhäst..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar