lördag 26 juni 2010

Inspirerad!

Denna förmiddag har jag varit på Nobynäs som ligger strax utanför Aneby o tittat när Arthur Kottas har haft clinic. Vilka hästar! man satt i stolen o myste o fick gåshund om vart annat, han påpekade gång på gång lower in the neck, Low and round inga hästar som va ihoptryckte utan skulle ha en självbärighet komma upp med ryggen o det kan inte en häst som går o biter sig i bogen. En häst som får gå låg o rund kommer upp med sin rygg o har mycket lättare för sig att komma in under sig med sina bakben o gör dom väl det så går det mycket mjukt allt känns så rätt hästen går på framåt med en lätthet man svävar, harmoni. Ett sammarbete med sätet hjälperna o handen o det måste va i rätt ögonblick. När jag satt där så blev jag mer o mer sugen att åka hem o rida min häst o prova det som jag hade snappat upp idag.
Vi har slått på stora åkern precis uppanför stallet så jag red där i dag. Sist vi va hos piven så kändes inte riktigt v galoppen bra eller skänkelvikning för vänster skänkel. Så det skulle jag rida i dag o även prova att ha kvar formen i ryggningen. Han kändes riktigt pigg o till en början lite okonsentrerad för det gick ju hästar i hagen. Men vi började med lite öppna några volter i skritt skritten är lite svår med Cheenell tycker jag för han går lätt iväg för mig så jag brukar börja trava o fånga upp han så har jag han mycket bättre sen i skritten. Han bjöd på bra o tillslut kom det han blev låg o rund bara jag gör snabba förhållningar o inte bromsar upp han utan rider på framåt o låter han gå på utan att gå ifrån sin ram förstås inte dra iväg utan komma upp med ryggen o sen gör bakbenen sitt jobb då behöver man bara underhålla med levande gång tryck på o ta tillbaka osv. Började att göra lite volter i v varv o när jag var som mest i volten fattade jag v galopp det är bra att göra så för då har man lite grattis med bakbenen under sig o va hände EN PERFEKT V GALOPP FATTNING i form hade den tanken idag redan när jag hämtade han i hagen att i dag ska det ske på sekunden o inte tio steg senare. Snabba hjälper det är det som gäller. Han va riktigt fin o frustade nöjt på i galoppen red halft igenom har lite svårt att få till en börjning i han i förvändgalopp går mycket bättre i höger galopp men så är vi människor med bättre på att göra saken med den handen vi är vana att göra att klippa papper med vänster hand är svårt men det går o blir bättre hur mer man tränar på det. Höger galopp gick mycket bra hade lite svårt att få med han utifrån när jag skulle svänga men inte så lätt när man inte har något staket eller väggar att rida efter så är det är en träningsak det också. Gjorde nästan ett galoppombyte i dag. Gick mindre bra med skänkelvikning för v skänkel får inte in nåt bra flyt där antingen har vi undertempo o knölar ihop oss o om jag driver på han med pekpinnen så tappar jag han på ytter för han glider ifrån mig med bogen ahhhh jag blir galen men det blir nog bra om hjärnan på mig kopplar ihop det. O ryggningarna va under all kritik han är lydig o backar men med huvudet högt upp men några steg fick vi till utan jag förstörde att jag inte kan få till det då, attan. När jag skulle trava av han fick vi nog till vårat bästa stretching för han va verkligen perfekt låg o rund bar sig själv o trampade på bakifrån kändes som lycka tror till o med att vi hade fått godkänt av Arthur Kottas för den LOW AND ROUND ridningen. Fick man ett litet kvitto att passet idag va bra!!! I morgon tävling nere på Aneby ridskola ska bli skoj så rapport om det i morgon. Ha en trevlig dag.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar