måndag 21 juni 2010

Kraftfoder eller inte?

Min pålle går på sommarbete fast vi tävlar kanske ett konstigt val enligt många men jag har alltid tyckt att hästarna ska få ha det så naturligt som möjligt, även under en tävling period. Men han går inte i nån idealiskt sommarhage med grönt gräs utan en nerbetad hage med dålig återväxt. Fjordhästar är ju kända för att inte behöva mycket innan dom blir runda. Men ibland kommer en tanke upp om han skulle behöva lite kraftfoder han får ingen sådan i nuläget. Vet inte hur stor nytta det gör för han har ju aldrig varit fångbenägen då kommer min fråga kan en tävlingshäst bara gå på magert bete uten nåt annan än gräs i lättare klasser, Ja jag tror det, vi rider LB:1 o LA:1 o det är ju inget egentligen något anstängande för dom om man jämför med hästar som rids eller körs på elitnivå. Men det är nog minst lika viktigt att hitta på roliga saker med dom, variera o inte ta allt så allvarligt. Nu under sommaren blir det att vi har ridit ute i skogen mycket o kört mycket kondtions träning med galopp intervaller. O någon gång i vecka tränat på bana o han är alltid pigg alert så det känns som det är som ett upp piggande kraftfoder faktiskt. Härom dagen så tog vi oss ett hopp över ett träd i skogen vi har inte hoppat mycket men han bjöd jätte fint o tog en fint hopp över o just det va han kraftfoder den dagen toppade öron o pigg o gick i en jätte fin rund galopp ute. Jag tror att vi ger våra hästar för mycket av foder tillsatser av välmening många gånger men behövs det verkligen? Rid inte så allvarligt utan våga ta till lite avslappnad ridning med lite bus.

2 kommentarer:

  1. Passar på att kommentera, min fjordgrabb som går rätt hårt med hoppträningar å dressyr får lite krafft samt även betfor.. Men som dessa veckor går han bara och lullar i skogen så då blir det endast bete.. Min skulle inte kunna gå träningar utan "tillsatser" då han tappar vikten rätt lätt.

    Beror nog mycket på hästarnas individer, men jag vet inte ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar just kanske till SM kanske jag måste börja ge honom något extra anså länge klarar han sig men han har inte gått så himla hårt. Ja det stämmer nog med individer men han är just nu kanon fin i hullet o det vill jag gärna behålla han får INTE bli smalare. Ja får nog kanske ge han lite kraftfoder men dock inte mycket:O)

    SvaraRadera