tisdag 29 juni 2010

Sitt inte o gnäll !!!

Ja som alla vet har jag ju varit lite besviken på min ridning i söndags men har kommit över det nu o tagit nya men lite strängare tag. Är inte så farligt kanske som det låter men han får inte gå ifrån mig hur som helst INTE. Vill matte göra halt så är det halt o inte 5 steg senare. Början på våran ridtur började inte så bra han sket lite i mig o gjorde som vanligt att bara gå sin väg när jag skulle göra en förhållning va nästan att jag började som vanligt att börja gnälla men så kom det som en klar blixt rätt i huvudet SITT INTE O GNÄLL utan gör nåt. Tog tag i han o skulle rida öppna men det ville inte cheenells bog "tror att dom lever ett helt eget liv i bland" med två snabba påminnelser med spöet o vips så OK då, va det du ville. Gjorde halter direkt o inte 5 steg senare sen skritt igen o halt. Sen gjorde vi lite skänkel vikningar direkt där kom flytet inget grävande ihop sig utan bang bang åt sidan med bjudning blev det WOW vilken känsla så ska det kännas, sen över för höger skänkel liten tvekan så petade jag med spöet o vips ok jag flyttar mig. Tog ingen trav efter skritten utan v galopp som blev faktiskt rätt bärande o någorlunda villig att böja sig. Frust o nöjd Cheenell. Sen vidare med lite trav o skritt övergångar ryggning som gick helt ok. Galopp uppför en lång backe som blir rak på mitten o då provade jag att samla ihop han JAAA va kanon det blev sen fick han bli lite längre igen uppför den sista backen sen trav o med lång o låg så han fick frusta av sig lite. Duktig häst. Vi har övat så mycket på v galopp så nu tar han den lika smidigt som högern. Avslutade ridturen men en jätte fin galopp fattning för höger från skritt. Travning med halvlång tygel "PÅ VÄG HEM" med en egen bärande cheenell utan att dra iväg verken upp eller för långt med huvudet eller drar iväg som ett ånglok där kände man att ryggen kom upp snyft så fint det gick..... Fick morot o rejält med beröm hema. Har börjat få lite panik att det är sista tävlingen nu på söndag i Holaveden att öva på innför FJORD SM i slutet av juli hade velat åka på några till men så är det. Fredag träning för Piven ditt längtar jag som vanligt... Ha det bra i solvärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar